Měrka hladiny oleje v automobilu vašeho vozidla má značku „FULL“ a „ADD“ . Pokud je hladina motorového oleje někde mezi nimi, vše je v pořádku. Co však dělat, pokud si všimnete, že jste do motoru nalili příliš mnoho motorového oleje. Je v pořádku takhle řídit, nebo si to vyžaduje pozornost?
Co se považuje za „příliš mnoho oleje“?
Je důležité vědět, co znamená hladina oleje na měrce. Liší se to podle vozu, ale obyčejně bude půl litru motorového oleje po naplnění asi dva centimetry nad značkou „FULL“ na měřítku. Celý litr motorového oleje bude přibližně 4 cm nad značkou „FULL“.
Existuje však určitá tolerance hladiny oleje ve vašem motoru. Je to například z toho důvodu, že parkování ve stoupání změní hladinu oleje v klikové skříni.
Pokud je tedy hladina motorového oleje jen mírně vyšší než značka „FULL“ na měřítku, s největší pravděpodobností to nezpůsobí žádné problémy. Jakmile to však bude v několika centimetrech nad, měli byste s tím něco dělat.
Co se stane při jízdě s přeplněným motorem?
Možná váš motor spaluje více oleje a chtěli jste ho přidat o něco navíc, nebo jste byli při výměně oleje nepozorný a nalili jste ho mnohem více. Tak či onak, rozhodnete-li se jezdit s motorem přeplněným olejem, může to způsobit několik problémů.
Pěnění oleje
Ten nejčastější je pěnění oleje. Když je v motoru příliš mnoho oleje, rotace klikového hřídele způsobí jeho vyšlehání a promíchání vzduchu. Způsobuje to, že olej je bublinatý nebo zpěněný a sběrná trubice olejového čerpadla nemůže olej správně nasávat. Konečným výsledkem může být nízký tlak oleje.
Nadměrný tlak oleje
Příliš mnoho oleje může také způsobit nadměrný tlak oleje. A když je tlak oleje příliš vysoký, musí někam jít. To nakonec bude nejslabší místo ve vašem motoru – jedno z několika těsnění, jako je olejové těsnění klikového hřídele, těsnění hlavy nebo těsnění krytu ventilu.
Modrý kouř z výfuku
Také když se kliková hřídel točí v motorovém oleji, vystřikuje ho vzhůru do válců mnohem více než obvykle. Olej se nakonec dostane do spalovacích komor, kde se spálí a následně vystupuje z výfuku. Jasným znakem hořícího oleje motoru je páchnoucí modrý kouř z výfuku.
Další komplikace
Příliš mnoho oleje může způsobit další komplikace, jako je například poškození katalyzátoru. Spousta oleje může také vytvořit odpor proti pohybujícím se částem , jako jsou písty a ojnice. Příliš velký odpor bude mít za následek katastrofické selhání motoru, často nad rámec toho, co lze opravit, a je třeba motor vyměnit.
Shrnutí
Olej je třeba pravidelně doplňovat a vyměňovat, ale na základě tohoto článku můžeme konstatovat, že příliš mnoho motorového oleje poškozuje motor. Pokud zjistíte, že je hladina oleje příliš vysoká, nechte trochu oleje vypustit, aby se zabránilo výskytu některého ze zmíněných problémů.
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024